Stelsel van I-OSS toegelicht

Sinds 1 juli 2021 is de zgn. I-OSS van toepassing. Wie kan daar gebruiken van maken? Welke goederen komen daarvoor in aanmerking? We lichten toe.

Stelsel van I-OSS toegelicht

Sinds 1 juli 2021 is de zgn. I-OSS van toepassing. Wie kan daar gebruiken van maken? Welke goederen komen daarvoor in aanmerking? We lichten toe. 

1. Toepasselijke wetgeving

BTW-richtlijin

Uitvoeringsverordening 282/2011

Artikelen 369terdecies tot 369quinvicies

Artikel 369septvicies quater

Artikelen 57bis tot 63quater

 

2. Ratio Legis

In het nummer 10 van de (EU) Richtlijn 2017/2455 wordt het volgende gesteld:

‘Het toepassingsgebied van de bijzondere regeling voor afstandsverkopen van goederen die worden ingevoerd uit derdelandsgebieden of derde landen, moet worden beperkt tot de verkoop van goederen met een intrinsieke waarde van niet meer dan 150 EUR, die rechtstreeks vanuit een derdelandsgebied of een derde land naar een afnemer in de Unie worden verzonden; boven die drempel is voor douanedoeleinden een volledige douaneaangifte bij invoer vereist. Accijnsgoederen moeten van het toepassingsgebied van de richtlijn worden uitgesloten aangezien accijnzen deel uitmaken van de maatstaf van heffing voor de btw bij invoer. Om dubbele belasting te voorkomen, moet worden voorzien in een vrijstelling van btw bij invoer voor de goederen die in het kader van deze bijzondere regeling worden aangegeven.’

Dit stelsel wordt invoer/enig loket (I-OSS) genoemd.

Teneinde zoveel als mogelijk de bijkomende administratieve last die rust op de operatoren te beperken, wordt een nieuwe regeling van enig loket, getiteld 'Bijzondere regeling van toepassing op afstandsverkopen van uit derdelandsgebieden of derde landen ingevoerde goederen' (de invoerregeling binnen het OSS-systeem) ingevoerd, Samengevat laat het I-OSS toe om op een eenvoudige manier, in één enkele en zelfde lidstaat, de verschuldigde btw aan te geven en te betalen over de verkopen op afstand van goederen ingevoerd van derdelandsgebieden of derde landen. Het hoofddoel van dit nieuwe, facultatieve systeem bestaat erin te vermijden dat de leverancier zich voor de btw moet laten identificeren in alle lidstaten waarin hij verkopen op afstand verricht van goederen ingevoerd van derdelandsgebieden of derde landen en waarin hij niet reeds is gevestigd of geïdentificeerd.

Deze regeling moet de leveranciers, die goederen verzonden of vervoerd vanuit een derde land of een derdelandsgebied verkopen aan in de EU gesitueerde afnemers, toelaten om bij die afnemers de btw te innen over de verkopen op afstand van goederen die begrepen zijn in zendingen waarvan de waarde 150 euro niet te boven gaat en om die btw aan te geven en te betalen door tussenkomst van het enig loket voor de invoeren (IOSS).

Artikel 58quinquies, van het Belgisch W.Btw (artikelen 369terdecies tot 369quinvicies van de afdeling 4, hoofdstuk 6, titel XII, van de Richtlijn 2006/112/EG) omschrijft in detail de aan het OSS-systeem gelinkte bijzondere regeling, van toepassing op de afstandsverkopen van uit derdelandsgebieden of derde landen ingevoerde goederen.

Om de intrinsieke waarde van in de Unie ingevoerde goederen te bepalen, wordt verwezen naar de douanewetgeving.

Overeenkomstig artikel 1, punt 48, van de gedelegeerde verordening (EU) 2015/2446 van de Commissie van 28.07.2015 tot aanvulling van verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad met nadere regels betreffende een aantal bepalingen van het douanewetboek van de Unie, is de intrinsieke waarde de prijs van de goederen zelf bij verkoop voor uitvoer naar het douanegebied van de Unie, met uitzondering van vervoers- en verzekeringskosten, tenzij deze in de prijs zijn begrepen en niet afzonderlijk op de factuur zijn vermeld, en alle andere belastingen en heffingen zoals te constateren door de douaneautoriteiten op basis van relevante documenten.

De vervoerskosten van de plaats van vertrek in het derde land tot de plaats van aankomst bij de consument in de Unie moeten bijgevolg niet in aanmerking worden genomen bij de bepaling van de intrinsieke waarde voor de toepassing van de artikelen 13bis, 58quinquies en 58sexies W.Btw, tenzij zij in de prijs van de goederen zijn begrepen en niet afzonderlijk op de factuur worden vermeld.

De waarde van het vervoer wordt bepaald overeenkomstig de contractuele overeenkomst tussen de verschillende partijen1.

1 Parl. Vr. nr. 606, Josy Arens, 08.09.2021; Kamer, Vr. en Antw., 2020-2021, QRVA 55/067 van 26.10.2021, p. 180.

 

3. Welke zijn de leveringen die bedoeld zijn onder het stelsel invoer/enig loket (I-OSS)?

De invoerregeling is van toepassing op afstandsverkopen van uit een derdelandsgebied of een derde land ingevoerde goederen zoals bedoeld in artikel 1, §20, W.Btw, die aan een aantal bijkomende voorwaarden beantwoorden.

Als afstandsverkopen van uit een derdelandsgebied of een derde land ingevoerde goederen betreft het dus vooreerst leveringen van goederen:

·        die worden verzonden of vervoerd door of voor rekening van de leverancier (inbegrepen wanneer de leverancier onrechtstreeks tussenkomt in de verzending of het vervoer van goederen), vanuit een derdelandsgebied of een derde land naar een afnemer in een lidstaat

·        voor een belastingplichtige of voor een niet-belastingplichtige rechtspersoon van wie de intracommunautaire verwervingen van goederen uit hoofde van artikel 3, paragraaf 1, van de Richtlijn 2006/112/EG niet aan de btw zijn onderworpen, of voor enige andere niet-belastingplichtige

·        de geleverde goederen zijn geen nieuwe vervoermiddelen bedoeld in artikel 8bis, §2, W.Btw en geen goederen, geleverd na montage of installatie, door of voor rekening van de leverancier.

Die afstandsverkopen van uit een derdelandsgebied of een derde land ingevoerde goederen vallen onder de invoerregeling wanneer ze aan navolgende voorwaarden voldoen:

·        de goederen worden ingevoerd in zendingen waarvan de intrinsieke waarde niet meer bedraagt dan 150 euro;

·        de goederen zijn geen accijnsproducten bedoeld in artikel 1, §6, 4°, W.Btw.

De intrinsieke waarde van de goederen wordt gedefinieerd als volgt:

·        voor handelsgoederen: de prijs van de goederen zelf bij verkoop voor uitvoer naar het douanegebied van de Europese Unie, met uitzondering van vervoers- en verzekeringskosten, tenzij deze in de prijs zijn begrepen en niet afzonderlijk op de factuur zijn vermeld, en alle andere belastingen en heffingen zoals te constateren door de douaneautoriteiten op basis van relevante documenten;

·        voor goederen zonder handelskarakter: de prijs die voor de goederen zelf zou zijn betaald als zij waren verkocht voor uitvoer naar het douanegebied van de Europese Unie.

Alle andere gerelateerde kosten, naast vervoers- en verzekeringskosten, die niet de waarde van de goederen zelf weerspiegelen, moeten ook worden uitgesloten van de intrinsieke waarde wanneer ze afzonderlijk en duidelijk op de factuur staan vermeld (bv. gereedschapskosten, licentierechten, belastingen bij uitvoer, enz.). De formulering 'alle andere belastingen en heffingen' verwijst naar alle belastingen of heffingen die worden geheven op basis van de waarde van de goederen of bovenop een belasting of heffing die op deze goederen wordt toegepast (zie Circulaire 2021/C/72).

Volgende tabel vat het voorgaande samen wanneer er al dan niet tussenkomst is van een elektronische interface.

Verkopers op afstand

Elektronische interface

Het I-OSS omvat de verkoop op afstand van goederen die:

·        verzonden of vervoerd worden van buiten de EU op het ogenblik van de verkoop;

·        verzonden of vervoerd worden wanneer de zending de waarde van 150 euro niet overschrijdt (goederen van geringe waarde) zelfs al omvat de bestelling meerdere artikelen;

·        niet onderworpen zijn aan accijnzen (algemeen van toepassing op alcohol of tabaksproducten)

Wanneer een elektronische interface de ingevoerde afstandsverkopen faciliteert en de goederen:

·        verzonden of vervoerd worden van buiten de EU op het ogenblik van de verkoop;

·        verzonden of vervoerd worden wanneer de zending de waarde van 150 euro niet overschrijdt (goederen van geringe waarde);

·        niet onderworpen zijn aan accijzen (algemeen van toepassing op alcohol of tabasproducten).

De elektronische interface wordt beschouwd als iemand die de invoer van de goederen faciliteerde wanneer ze aan een koper en een verkoper toelaat in contact te komen via deze elektronische interface en dat dit uitmondt op de verkoop van de goederen aan de koper.

De parfums zijn onderworpen aan het invoerstelsel, ook al worden ze uitgesloten van de douanerechten van toepassing op de zendingen van geringe waarde1.

1 Artikel 23 van de Uitvoeringsverordening nr. 1186/2009 van de Raad met betrekking tot de  instelling van een communautaire regeling inzake douanevrijstellingen.

 

4. Welke zijn de ondernemingen die gebruik kunnen maken van het stelsel van invoer/enig loket (I-OSS)?

De volgende belastingplichtigen kunnen gebruikmaken van de invoerregeling1:

·        in de EU gevestigde leveranciers die de verkopen aan een afnemer in de EU. Hiervan is doorgaans sprake wanneer de leveranciers via hun eigen onlinewinkel verkopen;

·        niet in de EU gevestigde leveranciers die deze goederen verkopen aan een afnemer in de EU. Hiervan is doorgaans sprake wanneer de leveranciers via hun eigen onlinewinkel verkopen. Deze leveranciers kunnen als volgt gebruikmaken van de regeling:

·        rechtstreeks (d.w.z. zonder de verplichting om een tussenpersoon aan te stellen) als zij gevestigd zijn in een derde land waarmee de EU een overeenkomst inzake wederzijdse bijstand op het gebied van de btw heeft gesloten. Dit geldt alleen voor zover zij goederen verkopen vanuit dit specifieke derde land. Zodra zij ook vanuit andere derde landen of derdelandsgebieden leveren, kunnen zij niet langer rechtstreeks gebruikmaken van de regeling, maar moeten zij in de plaats daarvan onrechtstreeks gebruikmaken van de regeling;

·        onrechtstreeks, via een in de EU gevestigde tussenpersoon;

·        in de EU gevestigde elektronische interfaces die afstandsverkopen van ingevoerde goederen van geringe waarde voor onderliggende leveranciers faciliteren;

·        niet in de EU gevestigde elektronische interfaces die afstandsverkopen van ingevoerde goederen van geringe waarde voor onderliggende leveranciers (zogenaamde ‘gelijkgestelde leveranciers’) faciliteren. Bij deze elektronische interfaces kan als volgt worden gebruikgemaakt van de regeling:

·        rechtstreeks (d.w.z. zonder de verplichting om een tussenpersoon aan te stellen) als zij gevestigd zijn in een derde land waarmee de EU een overeenkomst inzake wederzijdse bijstand op het gebied van de btw heeft gesloten, voor zover zij verkopen van goederen vanuit dat derde land verrichten;

·        onrechtstreeks, via een in de EU gevestigde tussenpersoon.

Deze tabel verklaart het voorgaande nader (zie Circulaire 2021/C/58):

Type leveranciers

Directe of indirecte registratie

Lidstaat van identificatie

Tussenpersoon?

EU-leveranciers (verkoop door een tussenpersoon, bij voorbeeld, via de eigen website)

Directe registratie

EU-lidstaat van vestiging

mogelijk

Niet-EU-leveranciers die met de EU een overeenkomst hebben gesloten inzake wederzijdse bijstand op het gebied van de btw (verkoop vanuit dat land bv. door eentussenpersoon, via de eigen website)

Directe registratie

EU-lidstaat van keuze

mogelijk

Alle andere niet-EU-leveranciers (verkoop door een tussenpersoon, bij voorbeeld, via de eigen website)

Indirecte registratie

EU-lidstaat van vestiging van de tussenpersoon

verplicht

Elektronische interfaces in de EU die gelijkgestelde leveranciers zijn

Directe registratie

EU-lidstaat van vestiging

mogelijk

Elektronische interfaces in niet-EU-landen die met de EU een overeenkomst hebben gesloten inzake wederzijdse bijstand op het gebied van de btw voor leveringen uit dat land

Directe registratie

EU-lidstaat van keuze

Mogelijk

Alle andere niet in de EU gevestigde elektronische interfaces die gelijkgestelde leveranciers zijn

Indirecte registratie

EU-lidstaat van vestiging van de tussenpersoon

Verplicht

1 Zie de Europese Commissie: Toelichting op de btw-regels voor e-commerce, september 2020, p. 60.

 

5. De omzetting in België op 1 juli 2021 – enig loket I-OSS

Artikel 58quinquies W.Btw voert een nieuwe bijzondere regeling in voor de aangifte en de betaling van de verschuldigde btw op afstandsverkopen van uit derdelandsgebieden of derde landen ingevoerde goederen, in zendingen met een intrinsieke waarde van niet meer dan 150 euro (invoerregeling). Boven dit bedrag zullen deze goederen zowel inzake douanerechten als inzake btw belast worden volgens de gewone regels.

Om de intrinsieke waarde van in de Unie ingevoerde goederen te bepalen, wordt verwezen naar de douanewetgeving. Overeenkomstig artikel 1, punt 48, van de gedelegeerde verordening (EU) 2015/2446 van de Commissie van 28.07.2015 tot aanvulling van verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad met nadere regels betreffende een aantal bepalingen van het douanewetboek van de Unie, is de intrinsieke waarde de prijs van de goederen zelf bij verkoop voor uitvoer naar het douanegebied van de Unie, met uitzondering van vervoers- en verzekeringskosten, tenzij deze in de prijs zijn begrepen en niet afzonderlijk op de factuur zijn vermeld, en alle andere belastingen en heffingen zoals te constateren door de douaneautoriteiten op basis van relevante documenten.

De vervoerskosten van de plaats van vertrek in het derde land tot de plaats van aankomst bij de consument in de Unie moeten bijgevolg niet in aanmerking worden genomen bij de bepaling van de intrinsieke waarde voor de toepassing van de artikelen 13bis, 58quinquies en 58sexies W.Btw, tenzij zij in de prijs van de goederen zijn begrepen en niet afzonderlijk op de factuur worden vermeld.

De waarde van het vervoer wordt bepaald overeenkomstig de contractuele overeenkomst tussen de verschillende partijen1.

Deze facultatieve regeling I-OSS laat leveranciers die goederen verkopen aan klanten in de Gemeenschap waarvan het vertrek van de verzending of het vervoer plaatsvindt op het grondgebied van derdelandsgebieden of derde landen, toe de verschuldigde btw op de afstandsverkopen van deze binnen het gehele grondgebied van de Gemeenschap ingevoerde goederen aan te geven en te voldoen via een vereenvoudigde regeling (één-loket-systeem).

Vanaf 1 april 2021 is het in België mogelijk om zich te registreren op de site van INTERVAT van de FOD Financiën.

Artikel 58quinquies, §3, W.Btw bepaalt dat de belastingplichtige die van deze bijzondere regeling gebruikmaakt en België kiest als lidstaat van identificatie, of een voor zijn rekening handelende tussenpersoon, opgave doet van het begin van zijn onder deze bijzondere regeling vallende economische activiteit op het elektronische adres dat daarvoor door de minister van Financiën of zijn gemachtigde is gecreëerd vooraleer hij van deze bijzondere regeling gebruikmaakt.

Overeenkomstig artikel 369septdecies, 1, van de Btw-richtlijn 2006/112/EG, bevat de opgave van de belastingplichtige die geen beroep doet op een tussenpersoon, de volgende identificatiegegevens:

1.      naam

2.     postadres

3.     elektronisch adres en websites;

4.     het btw-identificatienummer of het nationale belastingnummer.

Overeenkomstig artikel 369septdecies, 2, van de Btw-richtlijn 2006/112/EG, verschaft de aangifte van de tussenpersoon de volgende bijkomende inlichtingen met betrekking tot zichzelf:

1.      naam;

2.     postadres;

3.     elektronisch adres;

4.     het btw-identificatienummer.

Overeenkomstig artikel 369septdecies, 3, van de Btw-richtlijn 2006/112/EG, bevat de aangifte van de tussenpersoon bovendien de volgende identificatiegegevens voor elke belastingplichtige die hij vertegenwoordigt:

1.      naam;

2.     postadres;

3.     elektronisch adres en websites;

4.     het btw-identificatienummer of het nationale belastingnummer;

5.     het individuele btw-identificatienummer toegekend aan de tussenpersoon.De Europese Commissie heeft de coördinaten bekendgemaakt om zich in te schrijven in de loketten van de andere Europese lidstaten.

Hier vindt u de link om deze informatie op te vragen: https://ec.europa.eu/taxation_customs/system/files/2021-07/member_states_oss_contact_details.pdf

1 Parl. Vr. nr. 606, Josy Arens, 08.09.2021; Kamer, Vr. en Antw., 2020-2021, QRVA 55/067 van 26.10.2021, p. 180.

 

5.1. Identificatienummers IMxxxyyyyyyz en INxxxyyyyyyz

Artikel  58quinquies, §4, eerste lid, W.Ntw (artikel 369octodecies van de Btw-richtlijn 2006/112/EG), voorziet dat een individueel btw-identificatienummer wordt toegekend voor de toepassing van deze bijzondere regeling aan de in voormeld artikel 58quinquies, §3, eerste lid, bedoelde belastingplichtige.

De aandacht wordt gevestigd op het feit dat dit toegekende individuele nummer (IMxxxyyyyyyz) verschilt van het btw-identificatienummer dat wordt toegekend aan de belastingplichtige op basis van artikel 50, §1, 1°, W.Btw.

De structuur van de IOSS-nummers werd in de lidstaten geharmoniseerd in een formaat van 12 karakters:

·        IM;

·        xxx: de ISO-code van drie cijfers die de lidstaat van identificatie aanduiden;

·        yyyyyy: de code van 6 cijfers aangeduid door de lidstaat van identificatie;

·        z: een controlecijfer (veiligheidssleutel).

Het is belangrijk aan te stippen dat een elektronische interface zich slechts één enkel individueel identificatienummer (IMxxxyyyyyyz) zal toegekend zien, onafhankelijk van het aantal onderliggende leveranciers waarvoor zij de afstandsverkopen van goederen van geringe waarde, ingevoerd vanuit derdelandsgebieden of derde landen, faciliteert.

In eerste instantie moet de belastingplichtige die een tussenpersoon in het kader van deze regeling wenst te worden, daartoe een voorafgaande aanvraag indienen.

Na de validering van de aanvraag, wordt een individueel identificatienummer (INxxxyyyyyyz) toegekend aan de in voormeld artikel 58quinquies, §3, eerste lid, W.Btw bedoelde tussenpersoon (artikel 58quinquies, §4, tweede lid, van het Belgisch btw-wetboek). Dat nummer verschilt van het aan die tussenpersoon, als belastingplichtige, toegekende btw-identificatienummer op basis van artikel 50, §1, 1°, W.Btw.

In tweede instantie ontvangt die belastingplichtige, voor de toepassing van deze bijzondere regeling, een individueel btw-identificatienummer (IMxxxyyyyyyz) voor elke belastingplichtige die hij vertegenwoordigt (artikel 58quinquies, §4, derde lid, W.Btw).

De belastingplichtige die niet gevestigd is op het grondgebied van de gemeenschap, noch in een land waarmee er een rechtsinstrument bestaat inzake wederzijdse bijstand overeenkomstig artikel 55, §1, eerste lid, W.Btw, die België kiest als lidstaat van identificatie en die geen enkel andere handeling verricht waarvoor hij de schuldenaar van de btw is:

·        moet zich niet voor de btw laten identificeren op basis van artikel 50, §1, 3°, W.Btw

·        en is ontslagen van de verplichte aanstelling van een in België gevestigde aansprakelijke vertegenwoordiger (zie artikel 55, §1, eerste lid, W.Btw). In casu wordt die rol in elk geval opgenomen door de tussenpersoon.

De overeenkomstig het eerste, tweede en derde lid van voormeld artikel 58quinquies, §3, W.Btw toegekende identificatienummers worden langs elektronische weg aan de betrokkenen meegedeeld en worden door hen uitsluitend gebruikt voor de toepassing van deze bijzondere regeling in hun contacten met de administratie.

Na de verificatie door de administratie van het vervuld zijn van de voorwaarden voor de toegang tot deze regeling, zal het alzo toegekende btw-identificatienummer (IMxxxyyyyyyz) dienen voor de leverancier of de elektronische interface die ervoor gekozen heeft om beroep te doen op de invoerregeling om alle afstandsverkopen van ingevoerde goederen aan afnemers, gesitueerd in gans de EU, aan te geven met het oog op IOSS.

Dat nummer zal worden meegedeeld aan de douaneautoriteiten in de douane-aangifte om de invrijverkeersstelling mogelijk te maken van de goederen in de EU met vrijstelling van btw. Het is belangrijk dat de leverancier of de elektronische interface, als 'gelijkgestelde leverancier', erover waakt dat het btw-identificatienummer met het oog op IOSS op beveiligde manier wordt overgemaakt aan de douaneautoriteiten in de loop van de bevoorradingsketen. De mededeling van het btw-identificatienummer (IMxxxyyyyyyz) met het oog op IOSS zou moeten worden beperkt tot het noodzakelijke minimum, met dien verstande dat dat nummer slechts zou moeten worden bezorgd aan de partijen in de bevoorradingsketen die het nodig zullen hebben voor de in vrij verkeersstelling in de lidstaat van invoer.

Overeenkomstig artikel 57quinquies, §2, van de Uitvoeringsverordening nr. 282/2011 (ingevoegd bij de Uitvoeringsverordening nr. 2019/2026 van de raad van 21.11.2019), wordt, wanneer een belastingplichtige of een tussenpersoon die handelt voor zijn rekening de lidstaat van identificatie in kennis stelt van zijn voornemen om de invoerregeling toe te passen, deze bijzondere regeling van toepassing vanaf de dag waarop aan de belastingplichtige of aan de tussenpersoon het individueel btw-identificatienummer voor de invoerregeling wordt toegekend overeenkomstig artikel 369octodecies, §1 en 3, van de Richtlijn 2006/112/EG.

5.2. Bepaling van de bevoegde lidstaat voor de identificatie van de belastingplichtige onder IOSS

De regels voor het bepalen van de lidstaat van identificatie binnen de invoerregeling zijn afhankelijk van het statuut van de belastingplichtige en de aard van de handelingen die hij verricht. In ieder geval kan er slechts één lidstaat van identificatie zijn voor de toepassing van deze bijzondere regeling, hetgeen eveneens betekent dat een belastingplichtige slechts één enkele tussenpersoon tegelijk kan aanwijzen.

5.2.1. De belastingplichtige die zich inschrijft in IOSS doet geen beroep op een tussenpersoon

Artikel 58quinquies, §1, 3°, W.Btw (artikel 369terdecies, lid 2, 3, van de Btw-richtlijn 2006/112/EG) bepaalt de regels als volgt voor de belastingplichtigen die geen beroep doen op een tussenpersoon:

·        wanneer de belastingplichtige de zetel van zijn bedrijfsuitoefening in een lidstaat heeft gevestigd: deze lidstaat;

·        wanneer de belastingplichtige de zetel van zijn bedrijfsuitoefening buiten gemeenschap heeft gevestigd maar daar wel één of meer vaste inrichtingen heeft: de lidstaat met een vaste inrichting waar de belastingplichtige meldt dat hij van deze bijzondere regeling gebruik zal maken;

·        wanneer de belastingplichtige niet in de gemeenschap is gevestigd: de lidstaat waar hij verkiest zich te registreren voor de toepassing van de invoerregeling; er wordt aan herinnerd dat enkel een belastingplichtige, gevestigd op het grondgebied van een derde land waarmee een juridisch instrument bestaat betreffende wederzijdse bijstand waarvan het toepassingsgebied vergelijkbaar is met Richtlijn 2010/24/EU van de raad van 16.03.2010 betreffende de wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen die voortvloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen en Verordening (EU) nr. 904/2010 van de raad van 07.10.2010 betreffende de administratieve samenwerking en de bestrijding van fraude op het gebied van de belasting over de toegevoegde waarde, en die afstandsverkopen van goederen vanuit dat derde land verricht, zich kan inschrijven in IOSS zonder beroep te doen op een tussenpersoon.

5.2.2. De belastingplichtige die zich inschrijft in IOSS doet beroep op een tussenpersoon

De volgende regels zijn van toepassing wanneer de belastingplichtige die de invoerregeling gebruikt beroep doet op een tussenpersoon (naargelang verplicht of facultatief), die moet zijn gevestigd op het grondgebied van de gemeenschap (artikel 58quinquies, §1, 3°, W.Btw) (artikel 369terdecies, 3, van de Btw-richtlijn 2006/112/EG):

·        wanneer de tussenpersoon de zetel van zijn bedrijfsuitoefening in een lidstaat heeft gevestigd: deze lidstaat;

·        wanneer de tussenpersoon de zetel van zijn bedrijfsuitoefening buiten gemeenschap heeft gevestigd, maar daar wel één of meer vaste inrichtingen heeft: de lidstaat met een vaste inrichting waar de tussenpersoon meldt dat hij van deze bijzondere regeling gebruik zal maken;

·        wanneer de belastingplichtige of de tussenpersoon meer dan één vaste inrichting in de gemeenschap heeft, is hij gebonden door zijn beslissing betreffende de aanwijzing van de lidstaat van identificatie gedurende het betreffende kalenderjaar en de twee daaropvolgende jaren;

·        de verkoper (of de 'gelijkgestelde leverancier') identificeert zich in de regeling langs elektronische weg.

Volgende tabel van de Circulaire 2021/C/72 legt het voorgaande uit.

Plaats van vestiging

Type van identificatie

Lidstaat van identificatie

Bedrijfszetel in de EU

Rechtstreekse identificatie: mogelijkheid om vertegenwoordigd te worden door een tussenpersoon, maar is geen verplichting

Lidstaat van de bedrijfszetel van de leverancier (of 'gelijkgestelde leverancier'). Als hij een tussenpersoon kiest, identificatie in de lidstaat van de EU bedrijfszetel van de tussenpersoon (of van de EU1 vaste inrichting van de tussenpersoon als zijn bedrijfszetel gelegen is buiten de EU)

Bedrijfszetel buiten de EU maar vaste inrichting in de EU

Rechtstreekse identificatie: mogelijkheid om vertegenwoordigd te worden door een tussenpersoon, maar is geen verplichting

Lidstaat van de vaste inrichting van de leverancier2 (of 'gelijkgestelde leverancier'). Als hij een tussenpersoon kiest, identificatie in de lidstaat van de EU bedrijfszetel van de tussenpersoon (of van de EU3 vaste inrichting van de tussenpersoon als zijn bedrijfszetel gelegen is buiten de EU)

Bedrijfszetel buiten de EU en geen vaste inrichting in de EU

Onrechtstreekse identificatie: verplichting om vertegenwoordigd te worden door een in de EU gevestigde tussenpersoon

Lidstaat van de bedrijfszetel van de tussenpersoon (of van de EU4 vaste inrichting van de tussenpersoon als zijn bedrijfszetel gelegen is buiten de EU)

Bedrijfszetel met dewelke er een samenwerkingsovereenkomst bestaat (Noorwegen)

Rechtstreekse identificatie: mogelijkheid om vertegenwoordigd te worden door een tussenpersoon, maar is geen verplichting

Lidstaat naar keuze van de leverancier. Als hij een tussenpersoon kiest, identificatie in de lidstaat van de EU bedrijfszetel van de tussenpersoon (of van de EU5 vaste inrichting van de tussenpersoon als zijn bedrijfszetel gelegen is buiten de EU)

Volgende tabel, afkomstig van de Circulaire 2021/C/58, maakt een onderscheid tussen de registratie voor de bijzondere regeling 'IOSS' per type leverancier en plaats van vestiging (btw)

Type leveranciers

Directe/Indirecte registratie

Lidstaat van identificatie

Tussenpersoon

EU-leveranciers (verkoop bv. via de eigen website)

Directe registratie

EU-lidstaat van vestiging

Kan een tussenpersoon aanwijzen

Niet-Unie-leveranciers uit landen die met de Unie een overeenkomst hebben gesloten inzake wederzijdse bijstand op het gebied van de btw (verkoop vanuit dat land bv. via de eigen website)

Directe registratie

EU-lidstaat van keuze

Kan een tussenpersoon aanwijzen

Alle andere niet-Unie-leveranciers (verkoop bv. via de eigen website)

Indirecte registratie

EU-lidstaat van vestiging van de tussenpersoon

Moet een tussenpersoon aanwijzen

Elektronische interfaces in de Unie die gelijkgestelde leveranciers zijn

Directe registratie

EU-lidstaat van vestiging

Kan een tussenpersoon aanwijzen

Elektronische interfaces in niet-Unie-landen die met de Unie een overeenkomst hebben gesloten inzake wederzijdse bijstand op het gebied van de btw voor leveringen uit dat land

Directe registratie

EU-lidstaat van keuze

Kan een tussenpersoon aanwijzen

Alle andere niet in de Unie gevestigde elektronische interfaces die gelijkgestelde leveranciers zijn

Indirecte registratie

EU-lidstaat van vestiging van de tussenpersoon

Moet een tussenpersoon aanwijzen

1 Als er verschillende vaste inrichtingen zijn, kiest de leverancier (of 'gelijkgestelde leverancier') of zijn tussenpersoon welke hij gebruikt. Die keuze is bindend tot het einde van het tweede jaar dat volgt op het jaar waarin de keuze werd gemaakt.

2 Als er verschillende vaste inrichtingen zijn, kiest de leverancier (of 'gelijkgestelde leverancier') of zijn tussenpersoon welke hij gebruikt. Die keuze is bindend tot het einde van het tweede jaar dat volgt op het jaar waarin de keuze werd gemaakt.

3 Als er verschillende vaste inrichtingen zijn, kiest de leverancier (of 'gelijkgestelde leverancier') of zijn tussenpersoon welke hij gebruikt. Die keuze is bindend tot het einde van het tweede jaar dat volgt op het jaar waarin de keuze werd gemaakt.

4 Als er verschillende vaste inrichtingen zijn, kiest de leverancier (of 'gelijkgestelde leverancier') of zijn tussenpersoon welke hij gebruikt. Die keuze is bindend tot het einde van het tweede jaar dat volgt op het jaar waarin de keuze werd gemaakt.

5 Als er verschillende vaste inrichtingen zijn, kiest de leverancier (of 'gelijkgestelde leverancier') of zijn tussenpersoon welke hij gebruikt. Die keuze is bindend tot het einde van het tweede jaar dat volgt op het jaar waarin de keuze werd gemaakt.

 

5.3. Maandelijkse elektronische aangifte I-OSS

Artikel 369vicies van de Btw-richtlijn stelt:

“De belastingplichtige die van deze bijzondere regeling gebruik maakt, of zijn tussenpersoon dient langs elektronische weg bij de lidstaat van identificatie een btw-aangifte in voor elke maand, ongeacht of al dan niet afstandsverkopen van uit derdelandsgebieden of derde landen ingevoerde goederen zijn verricht. De btw-aangifte wordt uiterlijk voor het einde van de maand volgend op het verstrijken van het belastingtijdvak waarop de aangifte betrekking heeft, ingediend.

Wanneer een btw-aangifte moet worden ingediend in overeenstemming met de eerste alinea, leggen de lidstaten bij invoer geen extra verplichtingen of andere formaliteiten voor btw-doeleinden op.”

Wat de indiening van de aangifte en de betaling van de btw betreft geschiedt deze op maandbasis voor de invoerregeling overeenkomstig artikel 58quinquies, §6 W.Btw.

De belastingplichtige dient die aangifte, opgesteld in euro in, uiterlijk vóór het einde van de maand volgend op het verstrijken van het belastingtijdvak bedoeld door elke regeling en voldoet de btw met betrekking tot de betrokken aangifte, uiterlijk bij het verstrijken van de termijn waarbinnen de aangifte moet worden ingediend. De aangifte omvat alle extracommunautaire afstandsverkopen van goederen verricht door de belastingplichtige gedurende die periode, hierbij deze inbegrepen verricht door vaste inrichtingen in andere lidstaten.

De indiening van de aangifte is verplicht zelfs indien er geen enkele handeling werd verricht gedurende de belastbare periode. In dat geval moet een aangifte ‘nihil’ worden ingediend in overeenstemming met artikel 59bis van de Uitvoeringsverordening nr. 282/2011.

De gegevens die deze aangifte moeten bevatten, zijn opgesomd in artikel 58quinquies, §6, tweede lid W.Btw.

De aangifte vermeldt het btw-identificatienummer van de belastingplichtige (IMxxxyyyyyyz) en, voor elke lidstaat van verbruik waarin de btw verschuldigd is, het toaal bedrag van de maatstaf van heffing, exclusief btw, de toepasselijke btw-tarieven, het totaal btw-bedrag in overeenstemming met de maatstaf van heffing en het totaal bedrag van de verschuldigde belasting voor de handelingen bedoeld in dit stelsel.

Wijzigingen die na de indiening van die aangifte moeten worden aangebracht, worden binnen drie jaar na de datum waarop de oorspronkelijke aangifte werd ingediend, volgens dezelfde modaliteiten in een latere aangifte opgenomen. In die latere aangifte worden de betrokken lidstaat van verbruik, het belastingtijdvak en het bedrag van de verschuldigde belasting waarvoor wijzigingen nodig zijn, vermeld.

5.4. Betaling van de btw verschuldigd volgens de aangifte I-OSS

De verschuldigde btw dient voldaan te worden binnen dezelfde termijn als waarin deze aangifte moet ingediend worden.

De betaling van de belasting bedoeld in artikel 58quinquies, §6, 4de alinea W.Btw, waarvan de opeisbaarheid blijkt uit de aangifte bedoeld in artikel 58quinquies, §6 W.Btw moet verricht worden op de rekening BE32 6792 0036 3402 van ‘inning NETP’.

De betaling op vermelde postrekening wordt door de schuldenaar verricht via een storting of een overschrijving die de gestructureerde mededeling vermeldt die de administratie heeft medegedeeld (Artikel 13bis KB nr. 24).

5.5. Handelingen IOSS, op te nemen in de Belgische periodieke btw-aangifte

5.5.1. De belastingplichtige heeft zijn hoofdzetel in België

De in andere lidstaten verrichte extracommunautaire afstandsverkopen die de belastingplichtige heeft opgenomen in zijn aangifte IOSS (inbegrepen die verricht door de vaste inrichtingen waarover hij in voorkomend geval beschikt in andere lidstaten) moeten worden ingeschreven in rooster 47 van de periodieke btw-aangifte.

De in België verrichte extracommunautaire afstandsverkopen die de belastingplichtige heeft opgenomen in zijn aangifte IOSS (inbegrepen die verricht door de vaste inrichtingen waarover hij in voorkomend geval beschikt in andere lidstaten) moeten eveneens worden ingeschreven in rooster 47 van de periodieke btw-aangifte.

Voorbeeld

Zie Circulaire 2021/C/72.

De vennootschap naar Belgisch recht X, maandaangever, heeft een aangifte IOSS ingediend voor de maand juli 2021. De aangifte bevat de extracommunautaire afstandsverkopen die zij heeft verricht in Frankrijk en in het Groothertogdom Luxemburg voor een waarde van 20.000 euro, evenals de extracommunautaire afstandsverkopen die zij heeft verricht in België voor een waarde van 50.000 euro en de extracommunautaire afstandsverkopen die haar Poolse vaste inrichting heeft verricht in Tsjechië en in Slovakije voor een waarde van 15.000 euro.

De vennootschap X neemt een bedrag van 85.000 euro op in rooster 47 van haar aangifte over juli 2021, in te dienen uiterlijk op 20 augustus 2021.

5.5.2. De belastingplichtige beschikt over een vaste inrichting

Zullen moeten voorkomen in rooster 47 van de Belgische periodieke btw-aangifte de handelingen opgenomen in de aangifte IOSS en die werden verricht door de Belgische vaste inrichting van een buitenlandse belastingplichtige.

Voorbeelden

Zie Circulaire 2021/C/72.

1. De Amerikaanse vennootschap Y, die extracommunautaire afstandsverkopen verricht, beschikt over een vaste inrichting in België en in Duitsland. Zij heeft zich in België ingeschreven voor de IOSS-regeling en heeft een aangifte IOSS ingediend voor de maand juli 2021. Die aangifte bevat de extracommunautaire afstandsverkopen die haar Belgische vaste inrichting heeft verricht in Nederland voor een waarde van 10.000 euro en in België voor een waarde van 15.000 euro en handelingen die haar Duitse vaste inrichting heeft verricht in Denemarken en in Zweden voor een waarde van 50.000 euro en in België voor een waarde van 10.000 euro.

De Belgische vaste inrichting is gehouden tot de maandelijkse indiening van periodieke aangiften. Zij neemt een bedrag van 25.000 euro op in rooster 47 van haar aangifte over juli 2021, in te dienen uiterlijk op 20 augustus 2021.

2. De Italiaanse vennootschap Z, die extracommunautaire afstandsverkopen verricht, beschikt over een vaste inrichting in België. Zij heeft zich in Italië ingeschreven voor de IOSS-regeling en heeft een aangifte IOSS ingediend voor de maand juli 2021. Die aangifte bevat de extracommunautaire afstandsverkopen die de Italiaanse hoofdzetel heeft verricht in Spanje, in Portugal en in Kroatië voor een waarde van 100.000 euro en de extracommunautaire afstandsverkopen die haar Belgische vaste inrichting heeft verricht in Nederland en in Frankrijk voor een waarde van 30.000 euro en in België voor een waarde van 50.000 euro.

De Belgische vaste inrichting is gehouden tot de maandelijkse indiening van periodieke aangiften. Zij neemt een bedrag van 80.000 euro op in rooster 47 van haar aangifte van juli 2021, in te dienen uiterlijk op 20 augustus 2021.

5.5.3. De belastingplichtige beschikt in België over een rechtstreekse btw-identificatie of een aansprakelijke vertegenwoordiger zonder vaste inrichting

De in een andere lidstaat gevestigde belastingplichtige die zich in zijn lidstaat heeft ingeschreven voor de regeling IOSS en die in België beschikt over een rechtstreekse btw-identificatie of een aansprakelijke vertegenwoordiger zonder vaste inrichting moet de in België verrichte extracommunautaire afstandsverkopen die hij opgenomen heeft in zijn aangifte IOSS niet inschrijven in zijn Belgische periodieke aangifte.

De in een derde land gevestigde belastingplichtige die zich, via een tussenpersoon, ingeschreven heeft voor de regeling IOSS, hetzij in een andere lidstaat, hetzij in België, en die in België beschikt over een rechtstreekse btw-identificatie of een aansprakelijke vertegenwoordiger zonder vaste inrichting moet de in België verrichte extracommunautaire afstandsverkopen die hij opgenomen heeft in zijn aangifte IOSS niet inschrijven in zijn Belgische periodieke aangifte (zie Circulaire 2021/C/72).

5.6. Te voeren boekhouding door de belastingplichtigen die gebruik maken van het enig loket I-OSS

Artikel 369quinvicies van de Btw-richtlijn stelt:

‘1. De belastingplichtige die van deze bijzondere regeling gebruikmaakt, voert van alle onder deze bijzondere regeling vallende handelingen een boekhouding. Een tussenpersoon voert voor alle door hem vertegenwoordigde belastingplichtigen een boekhouding. Deze boekhouding moet voldoende gegevens bevatten om de belastingautoriteiten van de lidstaat van verbruik in staat te stellen de juistheid van de btw-aangifte te bepalen.

2. Desgevraagd moet de in lid 1 bedoelde boekhouding langs elektronische weg aan de lidstaat van verbruik en aan de lidstaat van identificatie beschikbaar worden gesteld.

Deze gegevens moeten worden bewaard gedurende tien jaar na afloop van het jaar waarin de handeling is verricht.’

Artikel 26bis, §2, nieuw, van KB nr. 1 betreft de boekhouding die moet worden gevoerd door de belastingplichtigen die gebruikmaken van de bijzondere regeling bedoeld in artikel 58quinquies W.Btw bedoelde belastingplichtigen. De verplichting om een dergelijke boekhouding te voeren is voorzien in artikel 58quinquies, §7 W.Btw.

Deze boekhouding wordt door de belastingplichtige of door de tussenpersoon in de zin van artikel 58quinquies, §1, tweede lid, 2 W.Btw voor elk van de door hem vertegenwoordigde belastingplichtigen gevoerd in de vorm van een register van handelingen verricht in het kader van deze bijzondere regeling dat voldoende gedetailleerd is om de belastingadministratie van de lidstaat van verbruik in staat te stellen de juistheid van de btw-aangifte bedoeld in artikel 58quinquies, §6 W.Btw te controleren.

Wat de in dit register op te nemen vermeldingen betreft, stelt artikel 63quater, lid 2, nieuw, van de Uitvoeringsverordening 282/2011 een vermoeden in dat het register als voldoende gedetailleerd wordt beschouwd wanneer het, volgens de genoemde hypothese, de volgende informatie bevat:

·        de lidstaat van verbruik waar de goederen worden geleverd;

·        de omschrijving en de hoeveelheid van de geleverde goederen;

·        de datum van levering van de goederen;

·        de maatstaf van heffing met vermelding van de gebruikte munteenheid;

·        latere verhogingen of verlagingen van de maatstaf van heffing;

·        het toegepaste btw-tarief;

·        het verschuldigde btw-bedrag met vermelding van de gebruikte munteenheid;

·        de datum en het bedrag van de ontvangen betalingen;

·        wanneer een factuur wordt uitgereikt, de op de factuur vermelde gegevens;

·        de gegevens om de plaats te bepalen waar de verzending of het vervoer van de goederen naar de afnemer begint en eindigt;

·        het bewijs van de eventuele teruggave van de goederen, met inbegrip van de maatstaf van heffing en het toegepaste btw-tarief;

·        het ordernummer of het uniek transactienummer;

·        het uniek zendingsnummer wanneer de belastingplichtige rechtstreeks betrokken is bij de levering.

Door de rechtstreekse werking van artikel 63quater, tweede lid, van de Uitvoeringsverordening 282/2011 in het Belgische recht, is geen bijkomende vermelding of informatie vereist, ook al kan de belastingplichtige uit eigen beweging uiteraard bijkomende informatie in zijn registers opnemen. De hierboven vermelde gegevens worden op grond van deze bepaling als noodzakelijk maar voldoende beschouwd om de administraties van de betrokken lidstaten van verbruik in staat te stellen de correcte toepassing van de beoogde bijzondere regelingen te controleren.

De gegevens in deze boekhouding moeten op verzoek van de ambtenaren van de administratie belast met de belasting over de toegevoegde waarde alsook van die van de bevoegde administratie van de lidstaat van verbruik langs elektronische weg ter beschikking worden gesteld.

Ze moeten bovendien worden bewaard gedurende tien jaar vanaf het verstrijken van het jaar waarin de dienst wordt verleend (Artikel 58quinquies, §7, 2de en 3de alinea W.Btw).

5.7. Geen recht op aftrek in de aangifte I-OSS

Artikel 369quatervicies van de Btw-richtlijn stelt:

‘De belastingplichtige die van deze bijzondere regeling gebruikmaakt, past met betrekking tot de voorbelasting die verband houdt met zijn aan deze bijzondere regeling onderworpen belastbare activiteiten, geen btw-aftrek toe in de lidstaten van verbruik overeenkomstig artikel 168 van deze richtlijn. Niettegenstaande artikel 1, punt 1, van Richtlijn 86/560/EEG en artikel 2, punt 1, en artikel 3 van Richtlijn 2008/9/EG wordt deze belastingplichtige teruggaaf verleend overeenkomstig die richtlijnen. Artikel 2, leden 2 en 3, en artikel 4, lid 2, van Richtlijn 86/560/EEG zijn niet van toepassing op de teruggaaf die verband houdt met onder deze bijzondere regeling vallende goederen.

Indien de belastingplichtige die van deze bijzondere regeling gebruikmaakt, in een lidstaat moet worden geïdentificeerd voor activiteiten die niet onder deze bijzondere regeling vallen, brengt hij de in die lidstaat betaalde voorbelasting die verband houdt met zijn aan deze bijzondere regeling onderworpen belastbare activiteiten, in aftrek op de overeenkomstig artikel 250 van deze richtlijn in te dienen btw-aangifte.’

Bij toepassing van artikel 58quinquies, §8, 1ste alinea W.Btw kan deze belastingplichtige zijn recht op aftrek enkel uitoefenen door teruggaaf op basis van artikel 76, §2 W.Btw.

Artikel 9bis KB nr. 4 stelt de toepassingsvoorwaarden van deze teruggaaf vast, overeenkomstig artikel 76, §2, 2de lid W.Btw.

5.7.1. De belastingplichtige is in België gevestigd – teruggaaf via het lokale btw-kantoor

De belastingplichtige moet een aanvraag om teruggaaf indienen bij de bevoegde dienst van de administratie die belast is met de belasting over de toegevoegde waarde waaronder hij ressorteert. De aanvraag moet in tweevoud bij deze dienst worden ingediend vóór het verstrijken van het derde kalenderjaar volgend op het jaar waarin de oorzaak van de teruggaaf is ontstaan.

5.7.2. De belastingplichtige is gevestigd in een andere lidstaat– teruggaaf via de Richtlijn 2008/9/EG

Artikel 9bis, §2, tweede lid, nieuw, KB nr. 4 bepaalt dat de in artikel 76, §2 W.Btw bedoelde teruggaaf gebeurt volgens de procedure en de modaliteiten van KB nr. 56 van 9 december 2009 met betrekking tot de teruggaaf inzake belasting over de toegevoegde waarde aan belastingplichtigen gevestigd in een andere lidstaat dan de lidstaat van teruggaaf dat de omzetting vormt in Belgisch recht van Btw-richtlijn 2008/9/EG van de Raad van 12 februari 2008 tot vaststelling van nadere voorschriften voor de in Btw-richtlijn 2006/112/EG vastgestelde teruggaaf van de belasting over de toegevoegde waarde aan belastingplichtigen die niet in de lidstaat van teruggaaf maar in een andere lidstaat gevestigd zijn.

5.7.3. De belastingplichtige is gevestigd buiten de EU – teruggaaf via het KMO-centrum Speficieke Materies

Artikel 9bis, §2, derde lid, nieuw, KB nr. 4 bepaalt dat de belastingplichtige een aanvraag tot teruggaaf moet indienen bij het KMO-Centrum Specifieke Materies. De aanvraag moet in drie exemplaren bij deze dienst worden ingediend uiterlijk op 30 september van het kalenderjaar dat volgt op het tijdvak waarop het teruggaafverzoek betrekking heeft. Deze bepaling preciseert dat geen gevolg zal worden gegeven aan een aanvraag tot teruggaaf voor een bedrag van minder dan 50 euro.

5.8. Vrijgestelde invoer – Vrijstelling ingevolge artikel 40, §1, 1°bis W.Btw

Vanaf 1 juli 2021 is de invoer van goederen vrijgesteld wanneer de belasting moet worden aangegeven in het kader van de bijzondere regeling bedoeld in titel XII, hoofdstuk 6, afdeling 4, van de richtlijn 2006/112/EG en wanneer, uiterlijk bij de indiening van de invoeraangifte, het individuele btw-identificatienummer voor de toepassing van de bijzondere regeling, van de leverancier of van de voor zijn rekening handelende tussenpersoon, dat is toegekend overeenkomstig artikel 369octodecies van de Btw-richtlijn 2006/112/EG, aan het bevoegde douanekantoor is verstrekt1.

Deze vrijstelling is een vrijstelling van btw bij invoer bedoeld in artikel 40, §1, 1° bis, W.Btw, die enkel van toepassing is wanneer de goederen worden ingevoerd in het kader van de afstandsverkopen van goederen uit derdelandsgebieden of derde landen die worden aangegeven in het kader van de vereenvoudigingsregeling I-OSS bedoeld in artikel 58quinquies W.Btw, een regeling die wordt beschreven in hoofdstuk 9.

Ter herinnering: artikel 58quinquies W.Btw voert met ingang van 1 juli 2021 een bijzondere regeling in voor de aangifte en de betaling van de btw die verschuldigd is op de afstandsverkopen van uit derdelandsgebieden of derde landen ingevoerde goederen die deel uitmaken van zendingen met een intrinsieke waarde van niet meer dan 150 euro (invoerregeling). Boven dit bedrag worden deze goederen belast voor douanerechten en btw volgens de normale regels.

Deze facultatieve I-OSS-regeling biedt leveranciers die goederen verkopen aan afnemers in de Gemeenschap waarvan de verzending of het vervoer begint in een derdelandsgebied of een derde land, de mogelijkheid om de btw die verschuldigd is op de afstandsverkopen van deze ingevoerde goederen in de gehele Gemeenschap aan te geven en te voldoen via een vereenvoudigde regeling (éénloketsysteem I-OSS).

1 Artikel 40, §1, 1°bis W.Btw – artikel 143, lid 1, punt c)bis W.Btw.

 

5.9. Uitwisseling van informatie tussen de lidstaten

Wat de bijzondere regeling "I-OSS" betreft, moet elke lidstaat de totale waarde van de goederen die in het kader van de bijzondere regeling "I-OSS" van btw zijn vrijgesteld en die in de loop van een bepaalde maand in die lidstaat in het vrije verkeer zijn gebracht, bijhouden en ter beschikking stellen van de andere lidstaten. De waarden moeten worden uitgesplitst naar "BTW-IOSS-identificatienummer". Hierdoor kunnen de bevoegde belastingautoriteiten van de lidstaten de BTW-grondslag die voortvloeit uit de gegevenselementen van de douaneaangifte, controleren door middel van kruiscontroles met de waarden die zijn opgegeven in de btw-aangiften via de bijzondere IOSS-procedure.

De lidstaten stellen een maandelijkse lijst op die per "BTW-IOSS-identificatienummer" de totale waarde van de op hun grondgebied ingevoerde goederen weergeeft waarvoor bij invoer een geldig "BTW-IOSS-identificatienummer" is verstrekt. Daartoe zal gebruik worden gemaakt van het toezichtsysteem van de Commissie. Daarom moet de douane alle relevante gegevens over douaneaangiften regelmatig naar het toezichtsysteem zenden, zodat maandelijks de aangiften kunnen worden ingediend die volgens de BTW-wetgeving vereist zijn. De belastingautoriteiten van de lidstaten hebben rechtstreeks toegang tot de maandelijkse IOSS-opgaven in het Toezichtsysteem.

Zij gebruiken deze informatie voor controledoeleinden door de waarde in dit systeem te vergelijken met de waarde die is aangegeven in de btw-aangifte van de houder van het "VAT-IOSS identificatienummer” (Circulaire 2021/C/58, §81 tot 83).

5.10. Voorbeelden

5.10.1. Voorbeeld 1

Een Belgische verkoper verkoopt pennen (een pakje van ≤ tot 150 EUR) op zijn eigen website aan particuliere klanten in België, Frankrijk en Duitsland. De pennen die in juli op de site worden betaald, worden vanuit een fabriek in Taiwan vervoerd door een transporteur die voor rekening van de Belgische verkoper handelt. De pennen komen in augustus via de haven van Zeebrugge de EU binnen en worden dan naar de klanten vervoerd. De Belgische verkoper wil gebruikmaken van het stelsel invoer/enig loket I-OSS.

De volgende belastbare handelingen worden verricht: leveringen (verkoop op afstand buiten de EU) die belastbaar zijn op de plaats van aankomst en van btw vrijgestelde invoer door artikel 40, §1, 1bis W.Btw.

De volgende tabel geeft een overzicht van de vier fasen die essentieel zijn voor de werking van de I-OSS-regeling.

Vooraleer de verkoop online aan te vangen

Tijdstip waarop de btw verschuldigd is over de verkoop (tijdstip van betaling)

Tijdstip van de invoer

Uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de verkoop

De Belgische verkoper identificeert zich in het stelsel I-OSS in België (de zetel van de werkzaamheid) via elektronische weg. Hij ontvangt een nummer I-OSS (IMxxxyyyyyyz) van de administratie

De Belgische verkoper rekent de Belgische btw aan (21%) aan Belgische klanten, de FR-btw aan Franse klanten en de DE-btw aan Duitse klanten

Bij de binnenkomst van de goederen in de haven van Zeebrugge, dient de douaneagent een invoeraangifte in. De Belgische douanebeambten kijken de geldigheid na van het I-OSS-nummer en de waarde van de pennen. Als alles in orde is worden de pennen voor het vrije verkeer vrijgegeven zonder betaling van btw bij invoer.

De Belgische verkoper dient een elektronische aangifte I-OSS in in België uiterlijk op 31 augustus, waarin de extracommunautaire verkopen op afstand van de maand van juli opgenomen wordt (inbegrepen deze in Frankrijk gerealiseerd). De daaruit volgende btw moet binnen dezelfde tijdsspanne betaald worden.

 

5.10.2. Voorbeeld 2

Een verkoper verkoopt pennen (pakketverzending van ≤ tot 150 EUR) aan particuliere klanten in België, Frankrijk en Duitsland via een Franse e-commercesite (platform). De pennen die in juli op de site worden betaald, worden vanuit een fabriek in Taiwan vervoerd door een vervoerder die voor rekening van de verkoper handelt. De pennen komen in augustus via de haven van Zeebrugge de EU binnen en worden dan naar de klanten vervoerd. Het Franse platform, dat als de leverancier wordt beschouwd, wil gebruikmaken van de I-OSS-regeling.

De volgende belastbare handelingen worden verricht: leveringen (verkoop op afstand buiten de EU) die belastbaar zijn op de plaats van aankomst en van btw vrijgestelde invoer bij toepassing van artikel 40, §1, 1°bis W.Btw.

De volgende tabel geeft een overzicht van de vier fasen die essentieel zijn voor de werking van de I-OSS-regeling.

Vooraleer de verkoop online aan te vangen

Tijdstip waarop de btw verschuldigd is over de verkoop (tijdstip van betaling)

Tijdstip van de invoer

Uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de verkoop

Het Franse platform identificeert zich in het stelsel I-OSS in Frankrijk (zetel van de activiteit) via elektronische weg. Zij ontvangt een nummer I-OSS (IMxxxyyyyyyz) van de Franse overheid

Het Franse platform rekent de Belgische btw aan (21%) aan de Belgische klanten, de Franse btw aan de Franse klanten en de Duitse btw aan de Duitse klanten

Bij de binnenkomst van de goederen in de haven van Zeebrugge, dient de douaneagent een invoeraangifte in. De Belgische douanebeambten kijken de geldigheid na van het I-OSS-nummer en de waarde van de pennen. Als alles in orde is worden de pennen voor het vrije verkeer vrijgegeven zonder betaling van btw bij invoer

Het Franse platform dient een elektronische aangifte I-OSS in in Frankrijk uiterlijk op 31 augustus, waarin de extracommunautaire afstandsverkopen van de maand juli opgenomen zijn (inclusief deze in Frankrijk gerealiseerd). De daaruit volgende verschuldigde btw moet binnen dezelfde tijdsspanne betaald worden.

 

5.10.3. Voorbeeld 3

Een Belgische verkoper verkoopt op zijn eigen website kleren (zending met een waarde ≤ 150 euro) aan particuliere klanten in België, in Frankrijk en in Duitsland. De kleren die in juli op de website werden betaald, worden door een voor rekening van de Belgische verkoper handelende vervoerder vervoerd vanuit een fabriek in India. De schoenen komen in augustus de EU binnen via de luchthaven van Zaventem en worden vervolgens verzonden naar de klanten. De Belgische verkoper wenst de regeling I-OSS te gebruiken (zie Circulaire 2021/C/72).

Vóór de online verkopen

Op het tijdstip van de online verkopen

Op de plaats van binnenkomst in de EU

Uiterlijk de laatste dag van de maand volgend op die van de verkoop

De Belgische verkoper identificeert zich voor de regeling I-OSS in België (LS van de zetel van zijn bedrijfsuitoefening) langs elektronische weg. Hij ontvangt een I-OSS nummer (IMxxxyyyyyyz) van de Belgische autoriteiten.

De Belgische verkoper rekent Belgische btw aan (21%) aan zijn Belgische klanten, Franse btw aan zijn Franse klanten en Duitse btw aan zijn Duitse klanten.

Bij de aankomst van de goederen in de luchthaven van Zaventem, dient de douane-aangever een invoeraangifte in. De Belgische douaneautoriteiten controleren de geldigheid van het I-OSS nummer en de waarde van de kleren. Als alles conform is, worden de kleren in het vrije verkeer gebracht zonder betaling van de btw bij invoer.

De Belgische verkoper dient in België ten laatste op 31 augustus een elektronische I-OSS aangifte in, waarin zijn extra-communautaire afstandsverkopen van de maand juli (met inbegrip van die gerealiseerd in België) zijn opgenomen. De daaruit resulterende btw moet binnen dezelfde termijn worden betaald.

 

5.10.4. Voorbeeld 4

Een Belgische verkoper verkoopt op zijn eigen website kleren (zending met een waarde ≤ 150 euro) aan particuliere klanten in België, in Frankrijk en in Duitsland. Hij beschikt eveneens over een vaste inrichting in Spanje die kleren verkoopt (zending met een waarde ≤ 150 euro) op haar eigen website aan particuliere klanten in Spanje en in Portugal. De kleren die in juli op de Belgische website werden betaald, worden vanuit een fabriek in China vervoerd door een voor rekening van de Belgische verkoper handelende vervoerder. De kleren komen in augustus de EU binnen via de haven van Rotterdam en worden vervolgens verzonden naar de klanten. De kleren die in juli werden betaald op de Spaanse website worden, vanuit een fabriek in Zuid-Korea, vervoerd door een voor rekening van de Spaanse vaste inrichting handelende vervoerder. De kleren komen in augustus de EU binnen via de haven van Algeciras en worden vervolgens verzonden naar de klanten. De Belgische verkoper wenst de regeling I-OSS te gebruiken (zie Circulaire 2021/C/72).

Vóór de online verkopen

Op het tijdstip van de online verkopen

Op de plaats van binnenkomst in de EU

Uiterlijk de laatste dag van de maand volgend op die van de verkoop

De Belgische verkoper identificeert zich voor de regeling I-OSS in België (LS van de hoofd­bedrijfszetel) langs elektronische weg. Hij ontvangt een I-OSS nummer (IMxxxyyyyyyz) van de Belgische autoriteiten.

De Belgische verkoper rekent Belgische btw (21%) aan aan zijn Belgische klanten, Franse btw aan zijn Franse klanten en Duitse btw aan zijn Duitse klanten. De Spaanse inrichting rekent Spaanse btw aan aan haar Spaanse klanten en Portugese btw aan haar Portugese klanten.

Bij de aankomst van de goederen in de haven van Rotterdam en de haven van Algeciras, dient de douane-aangever een invoeraangifte in. De Nederlandse en de Spaanse douane-autoriteiten controleren de geldigheid van het I-OSS nummer en de waarde van de kleren. Als alles conform is, worden de kleren in het vrije verkeer gebracht zonder betaling van de btw bij invoer.

De Belgische verkoper dient in België ten laatste op 31 augustus de elektronische I-OSS aangifte in, waarin de extracommunautaire afstandsverkopen van de maand juli zijn opgenomen:

·        die hij heeft verricht (met inbegrip van die gelokaliseerd in België);

·        die haar Spaanse vaste inrichting heeft verricht (met inbegrip van die gelokaliseerd in Spanje).

De daaruit resulterende btw moet binnen dezelfde termijn worden betaald.

5.10.5. Voorbeeld 5

Een Canadese verkoper, niet gevestigd in de EU, verkoopt op zijn eigen website schoenen (zending met een waarde ≤ 150 euro) aan particuliere klanten in België, in Frankrijk en in Duitsland. De schoenen die in juli op de website werden betaald, worden door een voor rekening van de Canadese verkoper handelende vervoerder vervoerd vanuit zijn fabriek in Canada. De schoenen komen in augustus de EU binnen via de haven van Antwerpen en worden vervolgens verzonden naar de klanten. De Canadese verkoper wenst de regeling I-OSS te gebruiken. Hij moet verplicht een in de EU gevestigde tussenpersoon aanduiden. Hij kiest een Belgische tussenpersoon (zie Circulaire 2021/C/72).

Vóór de online verkopen

Op het tijdstip van de online verkopen

Op de plaats van binnenkomst in de EU

Uiterlijk de laatste dag van de maand volgend op die van de verkoop

De Belgische tussenpersoon identificeert de Canadese verkoper voor de regeling I-OSS in België (LS van de zetel van de bedrijfszetel van de tussenpersoon) langs elektronische weg. Een I-OSS nummer (IMxxxyyyyyyz) wordt door de Belgische autoriteiten, via de tussenpersoon, toegekend aan de Canadese verkoper.

De Canadese verkoper moet Belgische btw (21%) aanrekenen aan zijn Belgische klanten, Franse btw aan zijn Franse klanten en Duitse btw aan zijn Duitse klanten

Bij de aankomst van de goederen in de haven van Antwerpen, dient de douaneaangever een invoeraangifte in. De Belgische douaneautoriteiten controleren de geldigheid van het I-OSS nummer en de waarde van de schoenen. Als alles conform is, worden de schoenen in het vrije verkeer gebracht zonder betaling van de btw bij invoer.

De Belgische tussenpersoon dient in België ten laatste op 31 augustus de elektronische I-OSS aangifte van de Canadese verkoper in, waarin de door de Canadese verkoper in de maand juli verrichte extracommunautaire afstandsverkopen zijn opgenomen. De daaruit resulterende btw moet binnen dezelfde termijn worden betaald.

 

5.10.6. Voorbeeld 6

Een Noorse verkoper, niet gevestigd in de EU, verkoopt op zijn eigen website sportartikelen (zending met een waarde ≤ 150 euro) aan particuliere klanten in Zweden, in Denemarken en in Duitsland. De sportartikelen die in juli op de website werden betaald, worden voor rekening van de Noorse verkoper per vliegtuig vervoerd vanuit zijn fabriek in Noorwegen. De sportartikelen komen in augustus de EU binnen via de luchthaven van Kopenhagen (Denemarken) en worden vervolgens verzonden naar de klanten. De Noorse verkoper wenst de regeling I-OSS te gebruiken. Omdat hij gevestigd is in een derde land waarmee er een rechtsinstrument bestaat inzake wederzijdse bijstand waarvan de strekking gelijk is aan die van Richtlijn 2010/24/EU van 16.03.2010 van de raad, beslist hij om zich rechtstreeks in te schrijven in België, zonder beroep te doen op een tussenpersoon (zie Circulaire 2021/C/72).

Vóór de online verkopen

Op het tijdstip van de online verkopen

Op de plaats van binnenkomst in de EU

Uiterlijk de laatste dag van de maand volgend op die van de verkoop

 

De Noorse verkoper identificeert zich voor de regeling I-OSS in België langs elektronische weg. Hij ontvangt een I-OSS nummer (IMxxxyyyyyyz) van de Belgische autoriteiten.

De Noorse verkoper rekent Zweedse btw aan aan zijn Zweedse klanten, Deense btw aan zijn Deense klanten en Duitse btw aan zijn Duitse klanten.

Bij de aankomst van de goederen in de luchthaven van Kopenhagen, dient de douaneaangever een invoeraangifte in. De Deense douaneautoriteiten controleren de geldigheid van het I-OSS nummer en de waarde van de sportartikelen. Als alles conform is, worden de sportartikelen in het vrije verkeer gebracht zonder betaling van de btw bij invoer.

De Noorse verkoper dient in België ten laatste op 31 augustus een elektronische I-OSS aangifte in, waarin zijn extracommunautaire afstandsverkopen van de maand juli zijn opgenomen.

De daaruit resulterende btw moet binnen dezelfde termijn worden betaald.

5.10.7. Voorbeeld 7

Een verkoper verkoopt schoenen (zending met een waarde ≤ 150 euro) aan particuliere klanten in België, in Frankrijk en in Duitsland via een Belgische e-commerce website (platform). De schoenen die in juli op de website werden betaald, worden voor rekening van de verkoper per trein vervoerd vanuit een fabriek in het Verenigd Koninkrijk (Engeland). De schoenen komen in augustus de EU binnen via het station van Brussel-Zuid en worden vervolgens verzonden naar de klanten. Het Belgische platform, dat wordt aangemerkt als 'gelijkgestelde leverancier', wenst de regeling I-OSS te gebruiken (zie Circulaire 2021/C/72).

Vóór de online verkopen

Op het tijdstip van de online verkopen

Op de plaats van binnenkomst in de EU

Uiterlijk de laatste dag van de maand volgend op die van de verkoop

Het Belgische platform identificeert zich voor de regeling I-OSS in België (LS van de bedrijfszetel) langs elektronische weg. Ze ontvangt een I-OSS nummer (IMxxxyyyyyyz) van de Belgische autoriteiten.

Het Belgische platform rekent Belgische btw aan (21%) aan aan de Belgische klanten, Franse btw aan de Franse klanten en Duitse btw aan de Duitse klanten.

Bij de aankomst van de goederen in het station Brussel-Zuid, dient de douaneaangever een invoeraangifte in. De Belgische douaneautoriteiten controleren de geldigheid van het I-OSS nummer en de waarde van de schoenen. Als alles conform is, worden de schoenen in het vrije verkeer gebracht zonder betaling van de btw bij invoer.

Het Belgische platform dient in België ten laatste op 31 augustus een elektronische I-OSS aangifte in, waarin zijn extracommunautaire afstandsverkopen van de maand juli (met inbegrip van die gerealiseerd in België) zijn opgenomen.

De daaruit resulterende btw moet binnen dezelfde termijn worden betaald.

 

5.11. Gevolgen bij het overschrijden van de waarde van 150 euro

5.11.1. Toepasselijke algemene regels

Ter herinnering: Om de intrinsieke waarde van in de Unie ingevoerde goederen te bepalen, wordt verwezen naar de douanewetgeving.

Overeenkomstig artikel 1, punt 48, van de gedelegeerde verordening (EU) 2015/2446 van de Commissie van 28.07.2015 tot aanvulling van verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad met nadere regels betreffende een aantal bepalingen van het douanewetboek van de Unie, is de intrinsieke waarde de prijs van de goederen zelf bij verkoop voor uitvoer naar het douanegebied van de Unie, met uitzondering van vervoers- en verzekeringskosten, tenzij deze in de prijs zijn begrepen en niet afzonderlijk op de factuur zijn vermeld, en alle andere belastingen en heffingen zoals te constateren door de douaneautoriteiten op basis van relevante documenten (zie daartoe de punten 3.13 en 4.9.2 van de Circulaire 2021/C/72 betreffende de btw-regeling voor grensoverschrijdende e-commerceactiviteiten tussen ondernemingen en consumenten (B2C relatie), gepubliceerd door de Administratie op 27 juli 2021).

De vervoerskosten van de plaats van vertrek in het derde land tot de plaats van aankomst bij de consument in de Unie moeten bijgevolg niet in aanmerking worden genomen bij de bepaling van de intrinsieke waarde voor de toepassing van de artikelen 13bis, 58quinquies en 58sexies W.Btw, tenzij zij in de prijs van de goederen zijn begrepen en niet afzonderlijk op de factuur worden vermeld.

De waarde van het vervoer wordt bepaald overeenkomstig de contractuele overeenkomst tussen de verschillende partijen1.

Indien blijkt dat de intrinsieke waarde van de goederen het bedrag van 150 EUR overschrijdt, zijn de gevolgen als volgt:

·        de tussenpersoon wordt niet geacht de verkoper te zijn in de zin van artikel 13 bis, lid 1, W.Btw, hetgeen betekent dat hij niet tot voldoening van de belasting is gehouden ter zake van de invoer en ter zake van de levering aan de particuliere afnemer;

·        de leverancier of dienstverrichter kan voor deze handelingen geen gebruik maken van de OSS - invoerregeling van artikel 58quinquies W.Btw en kan dus niet in aanmerking komen voor de btw-vrijstelling bij de invoer van de goederen;

·        de bijzondere vereenvoudigde regeling van artikel 58sexies W.Btw is niet van toepassing.

In een dergelijk geval moet worden teruggevallen op de algemene regels die van toepassing zijn op de invoer van goederen en moet de oorspronkelijke douaneaangifte worden gecorrigeerd indien de formaliteiten ten onrechte zijn vervuld in het kader van de I-OSS-regeling.

1 Parl. Vr. nr. 606, Josy Arens, 08.09.2021; Kamer, Vr. en Antw., 2020-2021, QRVA 55/067 van 26.10.2021, p. 180.

 

5.11.2. Bestemmeling bij invoer

Wat betreft de bestemmeling van de invoer, onderscheiden we twee hypotheses:

5.11.2.1. De goederen zijn bestemd voor een verwerver in een andere lidstaat

Enkel de leverancier kan de hoedanigheid van bestemmeling bij invoer in België aannemen, krachtens artikel 6, §2, derde lid, 1°, KB nr. 7. Hij moet voor de btw in België geïdentificeerd zijn en moet in principe de btw voldoen aan de douane, behalve indien hij beschikt over een vergunning tot verlegging van heffing (vergunning E.T. 14.000) in welk geval hij de btw zal voldoen via zijn periodieke aangifte door een systeem van verlegging van heffing.

De extracommunautaire afstandsverkoop aan de particuliere verwerver vindt plaats in de lidstaat van aankomst van de goederen bij toepassing van artikel 33, b, van de Richtlijn 2006/112/EG (zie artikel 15, §1, eerste lid, 2°, W.Btw), wat als gevolg heeft dat de leverancier de btw van die lidstaat moet in rekening brengen aan zijn verwerver. Aangezien hij er handelingen verricht waarvoor hij schuldenaar is van de btw en hij die niet mag opnemen in het éénloketsysteem OSS - invoerregeling, heeft de leverancier de verplichting zich te laten identificeren voor btw-doeleinden in de lidstaat van aankomst van goederen;

5.11.2.2. De goederen zijn bestemd voor een verwerver in België

In dit geval kan zowel de leverancier als de verwerver optreden als bestemmeling van de invoer in België, krachtens artikel 6, §2, eerste en tweede lid, KB nr. 7.

5.11.2.2.1. Indien de leverancier handelt als bestemmeling

Hij moet voor de btw in België geïdentificeerd zijn en hij moet in principe de btw voldoen aan de douane, behalve indien hij beschikt over een vergunning tot verlegging van heffing (vergunning E.T.14.000) in welk geval hij de btw zal voldoen via zijn periodieke aangifte door een systeem van verlegging van heffing.

De levering aan de verwerver vindt plaats in België overeenkomstig artikel 14, §2, tweede lid, W.Btw, waardoor de leverancier Belgische btw in rekening moet brengen aan zijn verwerver. De leverancier moet de op deze levering verschuldigde btw betalen via de periodieke aangifte die hij indient in België;

5.11.2.2.2. Indien de verwerver handelt als bestemmeling

Hij moet de btw voldoen bij de douane via een invoeraangifte op zijn naam.

Er wordt opgemerkt dat in dit geval de levering tussen de leverancier en de verwerver plaatsvindt buiten de Europese Unie, op de plaats van vertrek van het vervoer, krachtens artikel 14, §2, eerste lid, W.Btw, en dus geen opeisbaarheid van Belgische btw veroorzaakt1.

1 Parl. Vr. nr. 605, Josy Arens, 08.09.2021 – Kamer, Vr. en Antw., 2020-2021, QRVA 55/067, 26.10.2021, p. 176.